Pas 11. Llibres per a què?... Les diferents funcions

Sovint, els llibres també es trien amb propòsits diferents. No és el mateix buscar un llibre per explicar-lo a un infant abans d’anar a dormir que el que necessita un mestre per tractar un determinat element literari a l’aula, per exemple.

Per tant, a banda del tipus de lector també hem de tenir present la funció que ha de complir en cada cas, si és que n’hi ha alguna de molt concreta.

Te'n posem algun exemple, d'entre totes les possibilitats que hi ha:

Vull un llibre per a...

En són bons exemples

Vull un llibre que animi a inventar històries per a una activitat de fer relats a classe.

Un títol, una frase i una imatge és l’únic que sabem de cadascuna de les històries d’aquest llibre. Tot un repte perquè inventem les històries que puguin encaixar-hi.

Vull introduir un clàssic.

Si llegim nosaltres, els alliberem de dificultats tècniques.

Vull portar narracions a classe per ambientar el tema que treballarem.

Llegir històries sobre la 2a Guerra Mundial farà viure des de dins aquest conflicte.

Vull llibres per fer un racó de compartir a estones perdudes.

Una pàgina que planteja un misteri i una pàgina il·lustrada amb molts detalls que el resolen... si sabem trobar-los i lligar caps.

Vull un conte que es presti a la dramatització.

Podem recórrer a obres teatrals com aquesta, però contes amb molts personatges, molt diàleg i força acció també ens serviran per repartir joc a l’aula.

Vull debatre sobre aquest tema, buscaré un llibre que el tracti com a introducció.

Si pensem en la immigració, per exemple, L’illa ens ofereix una perspectiva de denúncia de les pors davant dels immigrants, Anem a veure el pare ens fa posar en la pell de la nena que emigra seguint el seu pare i Lluny del meu país ens fa entendre algunes de les causes que obliguen la gent a marxar dels seus llocs d’origen.

Estem escrivint un tipus de relat, vull llibres on els alumnes puguin buscar models del to, els inicis, la manera de parlar...

Llibres per anar a veure com “sonen” els contes populars, els contes de por, les novel·les de cavalleries... Buscar, imitar, copiar, una frase, un adjectiu, un inici...

Vull un llibre-catàleg que doni de si per inventar-ne la continuació.

Veure i afegir un nou exemple que segueixi la lògica del catàleg. O fer el mateix amb una altra sèrie (d’objecte, tipus de personatges, emocions, etc.). Entre tots o en grups serà més divertit.

Com pots veure, cal conèixer molts llibres per poder-los utilitzar quan els necessitem.