Pas 10. Llibres per a qui?... Per als preadolescents

Per triar les lectures literàries dels infants més grans cal tenir en compte, a banda de la qualitat literària dels textos, les seves característiques com a lectors.

Perduts a la llibreria!

Il·lustració de Marta Pau. 2015

Aquest tipus de comentaris, habituals en les llibreries, mostren el desconcert dels adults quan busquen llibres adequats per a nens i joves.

Seleccionar els llibres adequats per a cada lector s’assembla a “resoldre un cas”: necessitem recopilar informació sobre el perfil lector del destinatari i després “lligar caps”, bastir la nostra estratègia d’actuació i proposar-li els tipus de llibres que poden respondre a les seves necessitats lectores. En realitat, no existeixen llibres per a nens de 8 anys en abstracte, per exemple.

Analitzem un cas concret. Escolta la conversa en què un noi explica la seva relació amb la lectura literària i una mediadora li ofereix determinades lectures que responen al seu perfil lector. A partir de la situació:

Locució: Naïm Lutfi i Magda Murillo

  • Fes un diagnòstic del cas: com és el perfil lector del noi?
  • Identifica la solució: quina és la intencionalitat dels suggeriments de lectura que li ofereix el mediador/mediadora?

Mira en el quadre següent si coincideix el perfil lector que has identificat en el podcast, que permet definir el cas, i el sentit de les propostes de la mediadora, que presenten la solució del cas.

El cas: tipus de lector

La solució: recomanacions de lectures per a aquest perfil lector

El Pol, un nen de 14 anys, acostumava a ser una lector mitjà (llegia entre 4 i 5 llibres l'any apart de les lectures de l’escola). Però des que va descobrir Harry Potter i Crepuscle ha pujat la seva mitjana de lectura i pot arribar a llegir més d’un llibre al mes. El Pol s’ha encasellat en un tipus de lectura molt concret: només li agraden les sagues comercials.

Altres sagues comercials, per exemple, Els jocs de la fam, de Suzanne Collins.

Textos informatius que mostrin un altre tipus de lectura i que permetin ampliar els referents mitològics que apareixen en les sagues. Per exemple, L’enciclopèdia de les coses que mai no van existir.

Textos fantàstics clàssics referents dels llibres de fantasia que llegeix. Per exemple, relats mitològics.

Llibres del gènere fantàstic però de més qualitat. Per exemple: la saga La matèria fosca, de Phillip Pullman, o el llibre de fantasia èpica Loba de Verónica Murguía.

Llibres d’altres gèneres fronterers amb la fantasia, per exemple, els que situen la intriga en un escenari fantàstic. Per exemple, El llibre del cementiri, de Neil Gaiman.

Plantejament inspirat en la proposta inclosa a: Manresa, M. L’univers lector adolescent. Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat, 2013.

En aquesta graella trobaràs el plantejament d’uns altres dos casos (descripcions de perfils lectors) i les seves possibles solucions (tipus de propostes de lectures). Has d’associar a cada perfil lector (el cas) les propostes de llibres que penses que li estan destinades (la solució)

El cas: tipus de lector

La solució: recomanacions de lectures per a aquest perfil lector

El Jordi té 14 anys i podríem dir que és un lector reticent. No només no li agrada llegir sinó que té dificultats lectores: li costa acabar les lectures que proposa l’escola perquè va molt lent tant per falta d’interès com perquè la seva lectura no és fluida. Només llegeix els llibres proposats per l’escola (no sempre els acaba). Va intentar llegir Harry Potter quan va veure l’èxit que tenia entre els seus companys, però no el va poder acabar.

Llibres que l’enganxin a la lectura i que siguin fàcils de llegir. Per exemple, la sèrie d’Andreu Martín sobre el detectiu Flanagan.

Llibres amb imatges que requereixin poc esforç lector però que no siguin infantils. Per exemple àlbums de Shaun Tann o de Jimmy Liao.

Llibres sorprenents o amb un punt de transgressió que vencin les seves barreres cap a la lectura. Per exemple, Imagina’t un dia, El libro de los conejitos suicidas o Noche de tormenta.

La Maria, que té 15 anys, entra en el perfil dels lectors forts que llegeixen regularment textos literaris (10 o més llibres per curs, a banda dels proposats per l’escola). Acostuma a trobar massa fàcils les lectures que li proposa l’escola. Llegeix tot tipus de llibres tot i que darrerament s’ha enganxat al gènere fantàstic.

Aprofitar la seva afició al gènere fantàstic per presentar-li altres gèneres. Per exemple, de novel·la negra o policíacs. Exemples d’autors de novel·les policíaques que li permeten creuar la frontera del llibre juvenil al d’adults: Agatha Christie, Conan Doyle, Donna Leon, Mankell...

Llibres de fantasia amb profunditat existencial en la línia de La pell freda, de Sánchez Piñol.

Llibres de qualitat que no encaixen en un gènere concret i permeten diversificar el seu apetit lector: Les llàgrimes de l’assassí, d’Anne-Laure Bondoux (consulta’n la ressenya a GRETEL); La societat literària i de pastís de pela de patata de Guernseym de Mary Ann Shaffer i Annie Barrows (consulta’n la ressenya a GRETEL).

Textos de literatura fantàstica en què el món real és pertorbat per la presència d’allò meravellós o inexplicable: contes de Pere Calders o de Julio Cortázar.

Aprofundeix-hi

T'interessa si et dediques o vols dedicar-te al món de la docència.
Consulta el llibre: Manresa, M. L'univers lector adolescent. Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat, 2013

Atura’t i comparteix

Pensa en un adolescent o preadolescent a qui voldries regalar llibres. Tens algun aniversari a prop? Algun regal pendent de fer per qualsevol motiu? Ves a una llibreria infantil o a una que tingui una bona secció de llibres infantils i juvenils i selecciona, amb l'ajut dels venedors, si et cal, un lot de 4 llibres per regalar a la persona que hagis triat.

Documenta la teva visita a la llibreria: envia al fòrum una imatge de la llibreria juntament amb una altra de la selecció dels llibres.

Argumenta la tria segons el perfil lector i l'edat del noi o noia a qui els regalaries (gustos, lector o no lector, etc.).