Pas 7. La publicitat i la química
Molts productes relacionats amb la bellesa, l’alimentació, la salut o la neteja s’acompanyen de grans campanyes publicitàries.
Però què passa quan el màrqueting i la ciència s’ajunten en un anunci publicitari?
Mira’t aquest vídeo:
La ciència com a argument de venda. Font: Observatori de la Comunicació Ciéntifica - UPF
Anem a pams:
- La publicitat vol persuadir el consumidor i vendre el producte. En principi, és un objectiu legítim.
- La ciència és acceptada culturalment com a garantia de veritat i com a mitjà per millorar la qualitat de vida.
Molts productes que apareixen en els anuncis són efectivament desenvolupats per laboratoris de prestigi, són avalats per estudis científics seriosos i segueixen totes les normes d’etiquetatge.
Com mirar la publicitat críticament?
Sense caure en l’escepticisme extrem de pensar que la publicitat sempre és enganyosa, convé adoptar, però, una postura crítica i no donar-ho tot per bo sense reflexió.
Fixa’t en les pautes següents:
- Si l’anunci utilitza la ciència com a argument d’autoritat, cal fixar-se en qui avala l’estudi: una institució (universitat, administració, centre de recerca reconegut, etc.) o l’empresa que ven el producte.
- Si a l’anunci d’un producte s’hi destaca algun component, aquest ha de constar a l’etiquetatge. Si hi consta, sabem que està avalat per estudis científics.
La publicitat busca la identifcació del consumidor amb el producte, utiliza arguments de tipus afectiu com ara: l’ideal de bellesa, l’eterna joventut, la vida saludable, la idea de “natural” contra “químic”. Si és així, cal obrir els ulls i acomodar les expectatives a la vida real.
- Si l’anunci recorre a un personatge conegut (periodista, actor, esportista, model, etc.) per la seva afinitat amb les característiques del producte o per la imatge de fiabilitat que s’ha construït en els mitjans cal ser conscients que es tracta d’una estratègia publicitària.
- L’anunci utilitza testimonis anòmins com a estratègia per donar exemples propers i reals als consumidors.
Si l’anunci basa la seva fiabilitat en estudis estadístics, cal analitzar la mostra d’estudi: els criteris de selecció dels enquestats, si la mostra és prou nombrosa i permet generalitzar, etc.
Si l’anunci utilitza arguments, aquest han de ser rellevants, ben justificats i no fal·laços.
Ara, amb aquests criteris al cap, mira’t aquests vídeos: