Pas 6. Totalitarisme i drets humans
La base dels governs democràtics no consisteix només a votar cada cert temps, no n'hi ha prou amb unes normes formals.
Les eleccions han portat al poder, també, líders totalitaris.
L'essència de la democràcia és el respecte per les llibertats i els drets humans. Quines llibertats i drets ha de garantir?
Escolta el professor de ciència política i sociologia Larry Diamond. Et dona una resposta breu, senzilla i clara:
Larry Diamond exposa la seva visió sobre què fa funcionar la democràcia. Font: Stanford CDDRL.
Ara bé, aquesta visió no és nova, ni tan sols patrimoni dels temps actuals! En l’antiga democràcia atenesa, la llibertat i la tolerància així com la responsabilitat i la capacitat de judici de l’home eren clau.
Llegeix l'oració fúnebre que Pèricles va dirigir als atenesos, l'any 431 abans de Crist, tal com la recull l'historiador Tucídides. Veuràs que és una de les descripcions més antigues i, alhora, més apassionades de la democràcia.
Prova d’identificar en el text les fórmules que Pèricles utilitza per defensar la justícia, la llibertat i la igualtat.
”La nostra forma de govern no ha d'envejar res a les de les institucions dels pobles veïns, perquè som més aviat uns models que no pas imitadors d'altres. De nom és una democràcia, perquè l'administració està en mans no d'uns pocs sinó d'una majoria. Però si la llei és igual per a tothom en els interessos particulars, és segons la consideració de què gaudeix cada ciutadà en alguna cosa i no per raó de la seva classe, sinó del seu mèrit personal, que és preferit per a les funcions públiques, com tampoc per pobresa, si un pot fer un servei a l'Estat, no li és un destorb la seva obscura condició social. La llibertat és la nostra norma de govern en la vida pública i en el comerç ordinari de la vida no ens mirem amb recel, ni ens irritem amb el veí si fa el que li plau, ni li fem cara de retret que no perjudica però dol. Sense molèstia en les nostres relacions privades, per respecte, complim amb exactitud les disposicions públiques obeint sempre les autoritats i les lleis, principalment les establertes per a protegir els qui pateixen injustícia i les no escrites, la transgressió de les quals porta el menyspreu general.
A més, per a descans de les fatigues, hem procurat al nostre esperit moltíssims esbargiments. Tenim jocs i festes regulars al llarg de l'any i belles cases particulars, i el plaer que cada dia trobem en aquestes coses foragita la tristesa. I gràcies a la seva importància entren a Atenes tots els productes del món i així resulta que ens és tan familiar gaudir dels fruits d'altres països com dels de l'Àtica mateix.
Som, en efecte, amants de la bellesa amb simplicitat i amants de la cultura sense efeminament. Ens servim de la riquesa més com a unitat d'acció que per a presumpció de paraula. La pobresa entre nosaltres no és considerada humiliant per a ningú; l'humiliant és no fer res per a defugir-la. Els nostres ciutadans es preocupen igual dels afers privats com dels públics, i en els qui es dediquen a llurs oficis particulars es troba una idea suficient de política. Perquè som els únics que tenim el qui no pren part en els afers públics no pas per un tranquil sinó per un inútil; nosaltres personalment almenys jutgem o estudiem amb cura els assumptes, perquè creiem que no són les paraules les qui perjudiquen l'acció, sinó el no informar-se prèviament per la discussió abans de fer el que cal.”
Comprova, si vols, els arguments que l'autor ha utilitzat per defensar la justícia, la llibertat i la igualtat.
Defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat | Exemplificació en el text |
---|---|
Essència de la democràcia | |
Igualtat de drets | |
Contra la discriminació en funció de la classe social | |
Defensa de la llibertat | |
Respecte a la diferència | |
L'Estat no ha d'interferir en les relacions privades dels ciutadans | |
L'acompliment de les lleis no es basa en la coacció sinó en la convicció | |
Opció pels més febles | |
Obertura al món | |
Defensa de la cultura | |
Estat del benestar | |
La “cosa pública” és cosa de tots | |
Contra la manipulació intel·lectual i a favor del pensament crític |
Defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat. | Exemplificació en el text |
---|---|
Essència de la democràcia | “L'administració està en mans no d'uns pocs sinó d'una majoria” |
Igualtat de drets | “La llei és igual per a tothom” |
Contra la discriminació en funció de la classe social | “és segons la consideració de què gaudeix cada ciutadà en alguna cosa i no per raó de la seva classe” |
Defensa de la llibertat | “La llibertat és la nostra norma de govern” |
Respecte a la diferència | “No ens mirem amb recel, ni ens irritem amb el veí si fa el que li plau, ni li fem cara de retret que no perjudica però dol” |
L'Estat no ha d’interferir en les relacions privades dels ciutadans | “Sense molèstia en les nostres relacions privades” |
L'acompliment de les lleis no es basa en la coacció sinó en la convicció | “per respecte complim amb exactitud les disposicions públiques” |
Opció pels més febles | "les lleis, principalment les establertes per a protegir els qui pateixen injustícia” |
Obertura al món | “I gràcies a la seva importància entren a Atenes tots els productes del món i així resulta que ens és tan familiar gaudir dels fruits d'altres països com dels de l'Àtica mateix” |
Defensa de la cultura | “amants de la cultura” |
Estat del benestar | “la pobresa entre nosaltres no és considerada humiliant per a ningú; l'humiliant és no fer res per a defugir-la” |
La “cosa pública” és cosa de tots | “Els nostres ciutadans es preocupen igual dels afers privats com dels públics, i en els qui es dediquen a llurs oficis particulars es troba una idea suficient de política”. |
Contra la manipulació intel·lectual i a favor del pensament crític | “estudiem amb cura els assumptes, perquè creiem que no són les paraules les qui perjudiquen l'acció, sinó el no informar-se prèviament per la discussió abans de fer el que cal” |
Per acabar, és important que pensis en la qüestió dels drets humans. Consulta la Declaració Universal dels Drets Humans (ens interessen, ara, especialment els articles 1, 2, 3, 4, 21 i 22). En aquests articles trobaràs, en positiu, tot allò que els totalitarismes neguen, en posar per sobre de la dignitat humana altres idees que consideren prou importants com per anul·lar-la.
En llegir els drets humans, segurament t’han vingut al cap discursos, programes i proclames polítics de líders actuals que apel·len a aquestes idees, que qualsevol ésser humà assumiria com a pròpies. Mirem d’esbrinar com la propaganda i els discursos es poden revestir d’un vernís antiautoritari quan el que diuen és just el contrari.
Mira't aquest vídeo d'un discurs de Hitler adreçat als joves alemanys (alerta, el contingut podria ferir la sensibilitat d’algunes persones):
Discurs d'Adolf Hitler a les joventuts alemanyes del Reich, 1934. Fragment del documental El triomf de la voluntat de Leni Riefenstahl, 1935.
El contingut del discurs adreçat als joves, d'una innegable elegància formal, construcció impecable i metàfores suggeridores, esdevé encara més impactant per la realització cinematògrafica. La seva bellesa visual i de contingut el fan perillós. Conté els trets més essencials del totalitarisme, alguns ben explícits i d'altres no expressats de manera literal però presents de manera latent. Intenta identificar-los i formular-los de manera clara i concisa. Això t'ajudarà a copsar el sentit -i l'autèntica intencionalitat- del discurs. Ara mira-te’n l’anàlisi: ho havies identificat?
Trets essencials del totalitarisme | Fórmules presents en el discurs |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trets essencials del totalitarisme | Fórmules presents en el discurs |
---|---|
|
“El meu cabdill” |
|
“El més alt sacrifici en pro d'aquesta nació” |
|
“Vos personifiqueu, per a nosaltres, el concepte de lleialtat” |
|
“Per això desitgem ser fidels” |
|
“Volem arribar a ser un imperi” |
|
Volem que aquest poble sigui obedient” |
|
“Heu de practicar l'obediència en vosaltres mateixos” |
|
“Volem que aquest poble no es torni tou” |
|
“Heu de ser forts. Heu de ser valents” |
|
“Heu d’aprendre a sacrificar-vos” |
|
“Alemanya marxa dins vostre i Alemanya ens segueix” |
Un altre discurs, aquest considerat un dels millors de la història, prové de la pel·lícula El Gran Dictador. Va ser rodada l’any 1940, moment dels totalitarismes europeus. És un discurs valent tant pel moment històric com per l'atemporalitat del seu contingut.
Mira-te'l i contraposa els seu missatge al discurs real de Hitler que has analitzat (i si et ve de gust, planteja't veure la pel·lícula sencera en un altre moment):
El gran dictador. Director: Charles Chaplin. United Artists (1940).
Ara bé, instal·lar-se en un discurs tan “bonic” pot portar a l'absència de crítica, de pensament individual i de reflexió col·lectiva. Ja el 1944, l'escriptor Georges Orwell ens advertia d’aquest perill:
“D'ençà que va començar la guerra contra el totalitarisme, crec que la nostra causa és la millor, però perquè continuï sent la millor, ens cal una autocrítica constant.”