Quant de temps dediques al dia a cercar a Internet? Quantes cerques fas al llarg del dia? Ens ajuden els cercadors a trobar la informació que necessitem o, al contrari, ens proporcionen molta informació irrellevant que no s'ajusta a allò que estem cercant? Hi ha alguna manera de millorar les cerques per trobar la informació justa? De quines ajudes o estratègies disposem per fer aquestes cerques més eficients?
2012
Cap
15 hores
Aprendre a cercar correctament és una habilitat que t'ajudarà a fer un ús efectiu del web.
Fem cerques per trobar una informació que necessitem per una necessitat personal o professional. El problema de les cerques no és la falta de resultats sinó seleccionar entre els resultats la informació que respon millor a la cerca que hem fet.
El propòsit de les cerques no és trobar resultats sinó el resultat.
Think Wasabi Las búsquedas inteligentes te salvan el día
Atura’t i comparteix
Comparteix la teva història personal de cerca. Has vist el vídeo de Zack Matere en què explica la seva història de cerca. De segur que fent cerques has tingut sorpreses o has arribat a llocs inesperats. Has sentit a parlar del concepte serendipitat (en anglès serendipity) aplicat a la tecnologia? Comenta-ho en el fòrum i explica alguna anècdota personal relacionada amb alguna cerca que hagis fet.
El setembre del 2023 Google va fer 25 anys. Mira't aquest vídeo per descobrir els esdeveniments i les fites amb major nombre de cerques en aquest quart de segle:
A més, pots consultar aquí les tendències de cerca de 2023 per països i temes.
Tots els cercadors, en termes generals, tenen un funcionament similar.
Aquí tens una llista dels cercadors més populars i d’altres que no ho són tant.
Però, què passa en el moment que fem clic al botó de cerca? Què hi ha darrere de les pàgines de cerca? Com funcionen?
Mira’t el vídeo següent en el qual un enginyer de Google explica el funcionament d’aquest popular cercador, no gaire diferent de la resta de cercadors actuals.
La tria de paraules que teclegem en el cercador condicionen els resultats i les fonts que obtindrem.
Les paraules clau que escrivim a la caixa de cerca tenen una relació directa amb les fonts que el cercador presenta a la llista de resultats de la cerca; per tant, com més precisos siguin els mots millors seran els resultats.
L'objectiu és transformar una cerca pròpia del llenguatge natural en brut en una expressió optimitzada per als cercadors.
Imaginem que tenim un problema amb les plantes i formulem la pregunta següent al cercador.
Ara observa el procés que seguiríem per precisar els mots d’aquesta cerca. Encerclem les paraules clau: són les paraules essencials per comunicar la teva necessitat.
Eliminem les paraules innecessàries, és a dir, aquelles que no aporten significat. En el nostre cas ignoraríem què faig si les meves
, tenen
, a les
Subratllem les paraules massa genèriques o ambigües: buscarem sinònims o paraules més específiques plantes
per gerani
; coses negres
per taques negres
. Afegim el que s’anomena en anglès missing words
, és a dir, paraules que falten: podríem pensar que ens hem deixat plaga
o malaltia
perquè són mots genèrics que defineixen amb més precisió el problema que tenim.
Finalment teclegem: gerani taca negra plaga
Quan el cercador et torna el resultat de la cerca, la representació és generalment una llista d'ítems.
Observa les figures següents on es mostra el resultat d'una cerca a Google Search (el cercador de Google), a Bing (el cercador de Microsoft) i a Duck Duck Go.
Veiem que la llista principal de resultats és similar. Però, quan has fet la cerca, quin era el teu objectiu: buscaves un vídeo? Informació sobre la història de la ciutat? Una imatge d’un monument important? Comprar un llibre? Fixa’t que tots els cercadors proporcionen altres ítems que et permeten acotar la teva cerca:
Explora en els resultats de la cerca sobre Lleida quina informació t’ofereix cada cercador per a cadascun dels recursos anteriors.
Per exemple, si cliques a l’apartat vídeos, comprovaràs que Google, Bing i DuckDuckGo et remeten a vídeos de tota la xarxa i en podem acotar la durada, la data de publicació, la qualitat i la font.
Però quin avantatge presenta DuckDuckGo respecte a Google i a Bing? La filosofia de DuckDuckGo és respectar la privacitat i no registrar la informació de l’usuari. És un cercador a tenir en compte.
Mira’t aquest vídeo i descobriràs el perquè:
Els operadors de cerca són comuns a la majoria de navegadors i, per tant, funcionen independentment del cercador que s’utilitzi.
Si després d’haver seguit les pautes generals per escollir correctament les paraules de cerca encara no acabes de trobar allò que busques, utilitza un operador de cerca, és a dir, afegeix un símbol a la teva consulta que et permetrà ajustar encara més el resultat.
Existeixen molts operadors, aquesta és una selecció dels més comuns:
Atura’t i practica
Et proposem un problema de cerca que hauràs de resoldre amb la col·laboració de la resta de participants.
Comparteix i explica al fòrum les tècniques i estratègies que utilitzaràs per trobar la informació que et permetrà relacionar els tres elements. Ves explicant el procés, però no en donis la resposta de seguida si la trobes! Aporta pistes i consells de cerca al grup.
La cerca d’imatges és una de les funcions dels cercadors que més s’utilitza i que ofereix resultats més sorprenents i gratificants.
Fem fotos, busquem imatges, les retoquem, les etiquetem, les emmagatzemem i les compartim; consumim material visual o simplement gaudim de bones fotografies a través d’Internet i dels dispositius mòbils.
Tots els cercadors contenen l’opció imatges. Si es desplega el quadre eines de cerca
, descobrim un pila de possibilitats (mida, data, color, etc.) que altrament no podríem expressar fent una cerca general al web.
Observa aquesta galeria i pensa en els filtres que s’hi han aplicat:
Amplia La majoria de cercadors ofereixen una sèrie de consells i trucs o expressions de cerca per obtenir resultats instantanis.
Aprèn en col·laboració En el fòrum general, resol els teus dubtes tant sobre els operadors com sobre la cerca d’imatges o altres tècniques amb l’ajut dels companys.
Què penses si no trobes una cosa a través d'un cercador general? Que potser no existeix? Amb els cercadors naveguem per la superfície d'Internet. Hi ha informació que no els és accessible.
A Internet la informació es troba, de vegades, tancada en webs corporatius (empreses, bancs, universitats...) o bé no està indexada en els cercadors. Això fa que hi hagi informació oculta que no apareix en els resultats de les cerques que fem. La diversitat de formats, com ara fotografies, figures, esquemes, vídeos, música, podcasts, infografies, presentacions, comentaris en fòrums, tuits, fulls de càlcul, bases de dades i, fins i tot simuladors i videojocs, incrementa encara més la dificultat dels cercadors generals de trobar-la.
Fixa't en aquesta cerca: escrivim l'expressió pel·lícula de terror
en el cercador de la xarxa social X (abans Twitter) i els resultats són tuits força variats sobre aquest tema, des de comptes personals a comptes corporatius que ens poden conduir a altres pàgines rellevants. En canvi, si cerquem en un buscador qualsevol, els resultats ens remeten a fonts més generealistes, com ara Viquipèdia o premsa. Observa-ho:
Per això, val la pena explorar serveis específics. Aquí en tens alguns que et poden ser útils per afinar les teves cerques. Navega-hi:
Aquests serveis incorporen eines de cerca força efectives que permeten localitzar-hi els continguts que emmagatzemen.
Ara fixa't en aquesta altra cerca amb el terme cinema
feta a Slideshare: ens ofereix resultats específics d'experts o bé de persones anònimes que han elaborat alguna presentació sobre cinema i que l'han volguda compartir. Finalment, escrivim cinema
en un buscador genèric com ara Google: observa'n els resultats.
Hi veus els diferents resultats i utilitats de cada servei?
Amplia Si ets estudiant i has de fer treballs de recerca, existeixen motors de cerca especialitzats que et poden resultar útils:
Et pots fiar de tot el que trobes a Internet? Tota la informació que hi ha té el mateix nivell de qualitat?
Explora aquestes tres pàgines web i pensa de quina o de quines et fiaries més per informar-te sobre nutrició i aliments saludables:
Totes les pàgines web són igual de fiables? La democratització que ha suposat Internet també comporta alguns problemes per saber destriar el gra de la palla.
Com pots saber si un web és fiable? Aquí tens alguns criteris que et poden ajudar a saber en què t'has de fixar:
Fixem-nos en el primer criteri, l'autoria. Consulta aquesta pàgina web i analitza tots els aspectes que et poden donar informació sobre l'autoria segons la graella que t'oferim. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
Hi consta qui n'és l'autor? | ||
On està allotjada la pàgina? Qui se'n fa responsable? | ||
Intencionalitat: quin és el propòsit del document? | ||
La persona que escriu està qualificada per escriure sobre aquell tema? |
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
Hi consta qui n'és l'autor? | No | Cap |
On està allotjada la pàgina? Qui se'n fa responsable? | No | La informació està allotjada al Rincón del Vago. És una pàgina on és difícil destriar el que és fiable del que no ho és perquè sovint no se citen les fonts |
Intencionalitat: quin és el propòsit del document? | No | No queda clar |
La persona que escriu està qualificada per escriure sobre aquell tema? | No | Pàgina amb informacions elaborades per persones no expertes |
Ara fixa't en el segon criteri, l'objectivitat. Consulta aquesta pàgina web i revisa tots els aspectes que tenen a veure amb l'objectivitat segons la graella que t'oferim. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
Quina és la intencionalitat de la informació i de la pàgina? | ||
Té com a objectiu vendre o promocionar un producte? | ||
A qui s'adreça la informació i/o la pàgina web? | ||
Hi ha equilibri entre informació i publicitat? És publicitat encoberta? | ||
A quin tipus de pàgina porten els enllaços? |
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
Quina és la intencionalitat de la informació i de la pàgina? | Sí | Pretén donar informació i dades objectives |
Té com a objectiu vendre o promocionar un producte? | Sí | No vol vendre ni promocionar res |
A qui s'adreça la informació i/o la pàgina web? | Sí | A tots els ciutadans |
Hi ha equilibri entre informació i publicitat? És publicitat encoberta? | Sí | No hi ha publicitat |
A quin tipus de pàgina porten els enllaços? | Sí | A la mateixa pàgina |
Finalment, centra't en el tercer criteri, l'actualitat i l'adequació. Consulta aquesta pàgina web i revisa tots els aspectes que tenen a veure amb aquest criteri segons la graella següent. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
En quina data estan publicats els continguts? | ||
S'actualitza regularment la pàgina? | ||
Funcionen bé els enllaços i la pàgina? | ||
Són adequats els enllaços? | ||
Hi ha citacions d'altres? Se citen correctament les fonts? |
Aspectes que pots mirar | És fiable? | Observacions |
---|---|---|
En quina data estan publicats els continguts? | No | Està publicat el juliol de 2012 |
S'actualitza regularment la pàgina? | Sí | Es tracta de premsa digital i per tant s'actualitza però la informació concreta sobre la baixada del preu dels pisos queda obsoleta si la volem actualitzada. |
Funcionen bé els enllaços i la pàgina? | No | No hi ha enllaços i seria pertinent que n'hi hagués |
Són adequats els enllaços? | No | No hi ha enllaços i seria pertinent que n'hi hagués |
Hi ha citacions d'altres? Se citen correctament les fonts? | No | Hi ha citacions però no se'n mostra la informació i no s'enllaça a les fonts. |
Atura't i practica
Estàs interessat en la teoria psicològica de Jung perquè n’has sentit a parlar en un reportatge televisiu. Busques informació científica sobre aquest psiquiatre i estàs valorant la possibilitat de seguir algun curs. Avalua aquestes tres pàgines web segons els criteris de fiabilitat anteriors i planteja en el fòrum els teus arguments per decidir quina et sembla més fiable.
Qualsevol text està escrit des d'una ideologia o posició determinades.
Per exemple, busca tant a la Viquipèdia com a la Wikipedia l'expressió corrida de toros
. Llegeix-los i pensa si pots detectar el rerefons ideològic i cultural de cada entrada.
Fem una altra pràctica:
Si busques a la Viquipèdia en català el terme Gibraltar
hi trobaràs aquesta informació i en anglès aquesta; en canvi, si el busques en castellà, la informació que apareix presenta algunes diferències, tant en la manera de presentar-la com de contingut. Quin dels articles és més neutre i objectiu? Compara'n els aspectes següents:
T'adones que cal tenir sempre en compte des de quin punt de vista s'explica la informació per poder valorar-ne la pertinença? Només un cop has valorat la procedència i la intencionalitat dels textos pots prendre partit. Es tracta, senzillament, de buscar en diferents fonts per no ser manipulat i de buscar-hi interpretacions; i, si en discuteixes amb les persones del teu voltant, molt millor.
Atura't i practica Busca algun exemple de pàgina web no fiable per algun dels criteris que hem aplicat i proposa-la en el fòrum perquè els companys l'avaluïn (pots intervenir per ajudar a valorar-la). Alhora, participa en l'avaluació d'una pàgina que hagi proposat un altre company.
El projecte consisteix a resoldre un repte de cerca que trobaràs al curs de miniops del Campus IOC.
Per resoldre'l hauràs de mobilitzar el que has après en el miniop:
Et suggerim algunes preguntes que et pots formular per preparar l’explicació oral:
Aprèn en col·laboració Recorda que pots utilitzar el fil general del fòrum “Aprèn en col·laboració” per rebre ajut dels companys si t'encalles en algun moment. Ara bé, no els donis la solució de les preguntes ni desvetllis el repte directament sinó simplement dona consells de cerca o formula preguntes concretes. Es tracta que entre tots us en sortiu.