Cercar a Internet

Quant de temps dediques al dia a cercar a Internet? Quantes cerques fas al llarg del dia? Ens ajuden els cercadors a trobar la informació que necessitem o, al contrari, ens proporcionen molta informació irrellevant que no s'ajusta a allò que estem cercant? Hi ha alguna manera de millorar les cerques per trobar la informació justa? De quines ajudes o estratègies disposem per fer aquestes cerques més eficients?


Síŀlabus del curs

El fet de cercar
Una visió general sobre les cerques, els resultats i el funcionament dels cercadors
Les paraules clau i l’anatomia dels cercadors
Una guia per aprendre a triar les paraules clau i analitzar allò que ens ofereixen els cercadors
Com obtenir millors resultats
Coneix els operadors i altres tècniques per fer una cerca eficaç
La credibilitat de les fonts
Contrasta i aplica criteris per avaluar la informació: autoria, objectivitat, actualitat, fiabilitat, adequació i ideologia de les pàgines web

Any d'edició

2012

Prerequisits del curs

Cap

Dedicació horària

15 hores

Elaborat per

  • Xavier Belanche
  • Catina Bujosa
  • Mireia Manresa

Com cerco?

Aprendre a cercar correctament és una habilitat que t'ajudarà a fer un ús efectiu del web.

Fem cerques per trobar una informació que necessitem per una necessitat personal o professional. El problema de les cerques no és la falta de resultats sinó seleccionar entre els resultats la informació que respon millor a la cerca que hem fet.

El propòsit de les cerques no és trobar resultats sinó el resultat.

Think Wasabi Las búsquedas inteligentes te salvan el día

Atura’t i comparteix

Comparteix la teva història personal de cerca. Has vist el vídeo de Zack Matere en què explica la seva història de cerca. De segur que fent cerques has tingut sorpreses o has arribat a llocs inesperats. Has sentit a parlar del concepte serendipitat (en anglès serendifpity) aplicat a la tecnologia? Comenta-ho en el fòrum i explica alguna anècdota personal relacionada amb alguna cerca que hagis fet.

Mira’t aquest vídeo: hi apareixen les imatges relacionades amb els termes amb major nombre de cerques de l’any del cercador Google, a tot el món, per països i temes.

Com funcionen els cercadors?

Tots els cercadors, en termes generals, tenen un funcionament similar.

Aquí tens una llista dels cercadors més populars i d’altres que no ho són tant.

Però, què passa en el moment que fem clic al botó de cerca? Què hi ha darrere de les pàgines de cerca? Com funcionen?

Mira’t el següent vídeo en el qual un enginyer de Google explica el funcionament d’aquest popular cercador, no gaire diferent de la resta de cercadors actuals.

Com es trien les paraules clau?

La tria de paraules que teclegem en el cercador condicionen els resultats i les fonts que obtindrem.

Les paraules clau que escrivim a la caixa de cerca tenen una relació directa amb les fonts que el cercador presenta a la llista de resultats de la cerca; per tant, com més precisos siguin els mots millors seran els resultats.

L'objectiu és transformar una cerca pròpia del llenguatge natural en brut en una expressió optimitzada per als cercadors.


Imaginem que tenim un problema amb les plantes i formulem la pregunta següent al cercador.

Què faig si les meves plantes tenen coses negres a les fulles?

Ara observa el procés que seguiríem per precisar els mots d’aquesta cerca. Encerclem les paraules clau: són les paraules essencials per comunicar la teva necessitat.

cerca2

Eliminem les paraules innecessàries, és a dir, aquelles que no aporten significat. En el nostre cas ignoraríem què faig si les meves, tenen, a les

cerca3

Subratllem les paraules massa genèriques o ambigües: buscarem sinònims o paraules més específiques plantes per gerani; coses negres per taques negres. Afegim el que s’anomena en anglès missing words, és a dir, paraules que falten: podríem pensar que ens hem deixat plaga o malaltia perquè són mots genèrics que defineixen amb més precisió el problema que tenim.

cerca3

Finalment teclegem: gerani taca negra plaga

cerca5

Què ofereixen els cercadors? Anatomia dels resultats de la cerca

Quan el cercador et torna el resultat de la cerca, la representació és generalment una llista d'ítems.

Observa les figures següents on es mostra el resultat d'una cerca a Google Search (el cercador de Google), a Bing (el cercador de Microsoft) i a Duck Duck Go.

Veiem que la llista principal de resultats és similar. Però, quan has fet la cerca, quin era el teu objectiu: buscaves un vídeo? Informació sobre la història de la ciutat? Una imatge d’un monument important? Comprar un llibre? Fixa’t que tots els cercadors proporcionen altres ítems que et permeten acotar la teva cerca:

  • web
  • imatges
  • vídeos
  • mapes
  • notícies
  • compres
  • més

Explora en els resultats de la cerca sobre Lleida quina informació t’ofereix cada cercador per a cadascun dels recursos anteriors.

Per exemple, si cliques a l’apartat vídeos, comprovaràs que Google, Bing i DuckDuckGo et remeten a vídeos de tota la xarxa i en podem acotar la durada, la data de publicació, la qualitat i la font.

Però quin avantatge presenta DuckDuckGo respecte a Google i a Bing? La filosofia de DuckDuckGo és respectar la privacitat i no registrar la informació de l’usuari. És un cercador a tenir en compte.

Mira’t aquest vídeo i descobriràs el perquè:


Trucs i tècniques per a una cerca eficaç

Els operadors de cerca són comuns a la majoria de navegadors i, per tant, funcionen independentment del cercador que s’utilitzi.

Si després d’haver seguit les pautes generals per escollir correctament les paraules de cerca encara no acabes de trobar allò que busques, utilitza un operador de cerca, és a dir, afegeix un símbol a la teva consulta que et permetrà ajustar encara més el resultat.

Existeixen molts operadors, aquesta és una selecció dels més comuns:

  • cometes

    Cerca múltiple amb l’asterisc *. Significa cercar tot allò relacionat amb... Molt útil per afinar la teva cerca a un determinat àmbit local, un producte concret, etc.

    Comprova-ho: algú escriu Girona *lloguer. Analitza els resultats. Què està buscant aquesta persona?

  • cometes

    Cerca en un web determinat: site: restringeix la teva cerca a un lloc web concret que ja coneixes.

    Comprova-ho: estàs buscant una idea per muntar un negoci i et sona que la institució Barcelona Activa ofereix informació. Escriu: emprenedoria site:www.barcelonactiva.cat/

  • cometes

    Cerca una expressió exacta amb les cometes “”. Les cometes permeten trobar una paraula o conjunt de paraules exactes. Útil per cercar el nom d'una publicació, una pel·lícula o una citació molt concreta.

    Comprova-ho: a qui s’atribueix la frase El que hem d'aprendre ho aprenem fent-ho?

  • cometes

    Exclou una paraula amb el signe -. Algunes paraules poden tenir molts significats, alguns dels quals ens podem "distreure" del resultat de la cerca. Utilitza el signe - per excloure tots els resultats que incloguin la paraula que vols descartar.

    Comprova-ho: Ibiza, en castellà, pot ser l’illa o una marca de cotxe. Comprova-ho: Planeges una escapada a l’illa de Ibiza, escriuràs Ibiza -cotxe. Quines pàgines et retorna el cercador?

  • cometes

    Cerca d'un tipus de fitxer concret amb filetype:: retorna els arxius amb l’extensió que especifiquis. Consulta la llista completa dels tipus d’arxiu que Google pot indexar

    Comprova-ho: necessites informació fiable sobre l’escalfament global. Escriu: escalfament global filetype:pdf. Veuràs que sovint l’extensió .pdf remet a bons articles sobre temes diversos, ja que han estat publicats per institucions reconegudes.

  • cometes

    Cerca un resultat o un altre amb OR. Quan escrius més d’un mot, els resultats de la cerca contenen tots els que has escrit. Per diferenciar-los i obtenir entrades que continguin cada mot per separat, combinats o alternats entre ells, utilitza OR, en majúscules, entre les dues expressions.

    Comprova-ho: Japó OR Tsunami. Què observes? S’alternen separadament pàgines d’informació sobre el Japó, sobre el fenomen natural i sobre el tsunami que va afectar aquest país.

cometes

Cerca de paraules semblants o sinònims: ~. El signe titlla et permet buscar paraules similars o relacionades amb un tema concret.

Comprova-ho: ja comences a conèixer operadors per cercar millor, però vols descobrir més “trucs” per ser imbatible i que cap cerca se’t resisteixi. Escriu: google ~trucs.


Atura’t i practica

Per practicar un procés de cerca, et proposem un desafiament visual que hauràs de resoldre amb la col·laboració de la resta de participants. Comparteix i explica en el fòrum les tècniques i estratègies que utilitzaràs per resoldre’l. Vés explicant el procés però no en donis la resposta de seguida si la trobes! Dóna pistes i consells de cerca al grup.

Quina relació hi ha entre les tres imatges següents?

imatge 1

imatge 2

imatge 3

  • Què faràs amb el text de la imatge 1? Quina informació en trauràs?
  • Com buscaràs l’origen de la fotografia? Un cop l’hagis trobat, quines informacions en destacaràs?
  • I la imatge del llibre, quina relació manté amb les dues imatges anteriors?

Una imatge... més que 1.000 paraules?

La cerca d’imatges és una de les funcions dels cercadors que més s’utilitza i que ofereix resultats més sorprenents i gratificants.

Fem fotos, busquem imatges, les retoquem, les etiquetem, les emmagatzemem i les compartim; consumim material visual o simplement gaudim de bones fotografies a través d’Internet i dels dispositius mòbils.

Tots els cercadors contenen l’opció imatges. Si es desplega el quadre eines de cerca, descobrim un pila de possibilitats (mida, data, color, etc.) que altrament no podríem expressar fent una cerca general al web.


Explora les funcionalitats de la cerca d'imatges:

  • Vols imatges en blau, vermell o en blanc i negre? Filtra els resultats per color: tria’n un de la paleta i comprovaràs que la selecció de fotografies s’adapta al criteri de color que desitgis.
  • El filtre de color va més enllà: ens permet trobar informació que no podem expressar o incloure en el quadre de cerca general.

Observa aquesta galeria i pensa en els filtres que s’hi han aplicat:

Observem que...

  • La cerca de l’expressió Sistema solar sense filtres dóna resultats explicatius dels planetes que el formen.
  • Hem aplicat el filtre de colors calents (groc, vermell i taronja) i veiem que les imatges destaquen el sol i, en menor grau, els planetes.
  • Amb el filtre blanc i negre obtenim imatges del cosmos i esquemes gràfics.

Amplia La majoria de cercadors ofereixen una sèrie de consells i trucs o goodies per obtenir resultats instantanis.

Aprèn en col·laboració En el fòrum general, resol els teus dubtes tant sobre els operadors com sobre la cerca d’imatges o altres tècniques amb l’ajut dels companys.

No tot es troba a partir dels cercadors generals

Què penses si no trobes una cosa a través d'un cercador general? Que potser no existeix? Amb els cercadors naveguem per la superfície d'Internet. Hi ha informació que no els és accessible.

A Internet la informació es troba, de vegades, tancada en webs corporatives (empreses, bancs, universitats...) o bé no està indexada en els cercadors. Això fa que hi hagi informació oculta que no apareix en els resultats de les cerques que fem. La diversitat de formats, com ara fotografies, figures, esquemes, vídeos, música, podcasts, infografies, presentacions, comentaris en fòrums, tuits, fulls de càlcul, bases de dades i, fins i tot simuladors i videojocs, incrementa encara més la dificultat dels cercadors generals de trobar-la.

Fixa't en aquesta cerca: escrivim l'expressió pel·lícula de terror en el cercador de Twitter i el resultat són tuits que es refereixen a aquest tema. Fixa't que la informació és força variada. A més a més, podem trobar-hi comentaris de ciutadans anònims que ens poden conduir a blogs i pàgines interessants. Si, en canvi, fem la cerca en un buscador qualsevol, els resultats ens remeten a Viquipèdia i a les fonts tradicionals


Per això, és recomanable que t'adrecis a serveis específics. Aquí en tens alguns que et poden ser útils per afinar les teves cerques. Navega-hi:

  • Serveis d'imatges, com ara Flickr.
  • Serveis de vídeos, com ara Vimeo.
  • Xarxes socials, com ara Twitter.
  • Blogs personals, com ara Tumblr.
  • Serveis de presentacions, com ara Slideshare.
  • Serveis d’streaming, per a àudio (música) i vídeo, com ara Soundcloud.

Aquests serveis incorporen eines de cerca efectives que permeten localitzar-hi els continguts que emmagatzemen.

Ara fixa't en aquesta altra cerca amb el terme cinema feta a Slideshare: ens ofereix resultats específics d'experts o bé de persones anònimes que han elaborat alguna presentació sobre cinema i que l'han volguda compartir. Finalment, escrivim cinema en un buscador genèric com ara Google: observa'n els resultats.

Hi veus els diferents resultats i utilitats de cada servei?

Em puc fiar de tot el que trobo?

Et pots fiar de tot el que trobes a Internet? Tota la informació que hi ha té el mateix nivell de qualitat?

Explora aquestes tres pàgines web i pensa de quina o de quines et fiaries més per informar-te sobre els diferents mètodes anticonceptius:

cometes

Mètodes anticonceptius (Adolescència i Joventut)

Enllaç

cometes

Mètodes anticonceptius (presentació)

Enllaç

cometes

12 Tipos de Métodos Anticonceptivos

Enllaç


Com puc saber si me'n puc fiar?

Totes les pàgines web són igual de fiables? La democratització que ha suposat Internet també comporta alguns problemes per saber destriar el gra de la palla.

Com pots saber si una web és fiable? Aquí en tens alguns criteris que et poden ajudar a saber en què t'has de fixar:

  1. Autoria de les pàgines web
  2. Objectivitat de la informació
  3. Actualitat i adequació de la pàgina

Autoria


Fixem-nos en el primer criteri, l'autoria. Consulta aquesta pàgina web i analitza tots els aspectes que et poden donar informació sobre l'autoria segons la graella que t'oferim. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?

Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
Hi consta qui n'és l'autor?
On està allotjada la pàgina? Qui se'n fa responsable?
Intencionalitat: quin és el propòsit del document?
La persona que escriu està qualificada per escriure sobre aquell tema?
Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
Hi consta qui n'és l'autor? No Cap
On està allotjada la pàgina? Qui se'n fa responsable? No La informació està allotjada al Rincón del Vago. És una pàgina on és difícil destriar el que és fiable del que no ho és perquè sovint no se citen les fonts
Intencionalitat: quin és el propòsit del document? No No queda clar
La persona que escriu està qualificada per escriure sobre aquell tema? No Pàgina amb informacions elaborades per persones no expertes

Objectivitat de la informació


Ara fixa't en el segon criteri, l'objectivitat. Consulta aquesta pàgina web i revisa tots els aspectes que tenen a veure amb l'objectivitat segons la graella que t'oferim. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?

Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
Quina és la intencionalitat de la informació i de la pàgina?
Té com a objectiu vendre o promocionar un producte?
A qui s'adreça la informació i/o la pàgina web?
Hi ha equilibri entre informació i publicitat? És publicitat encoberta?
A quin tipus de pàgina porten els enllaços?
Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
Quina és la intencionalitat de la informació i de la pàgina? Pretén donar informació i dades objectives
Té com a objectiu vendre o promocionar un producte? No vol vendre ni promocionar res
A qui s'adreça la informació i/o la pàgina web? A tots els ciutadans
Hi ha equilibri entre informació i publicitat? És publicitat encoberta? No hi ha publicitat
A quin tipus de pàgina porten els enllaços? A la mateixa pàgina

Actualitat i adequació de la pàgina


Finalment, centra't en el tercer criteri, l'actualitat i l'adequació. Consulta aquesta pàgina web i revisa tots els aspectes que tenen a veure amb aquest criteri segons la graella següent. Estàs d'acord amb l'anàlisi que te'n fem?

Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
En quina data estan publicats els continguts?
S'actualitza regularment la pàgina?
Funcionen bé els enllaços i la pàgina?
Són adequats els enllaços?
Hi ha citacions d'altres? Se citen correctament les fonts?
Aspectes que pots mirar És fiable? Observacions
En quina data estan publicats els continguts? No Està publicat el juliol de 2012
S'actualitza regularment la pàgina? Es tracta de premsa digital i per tant s'actualitza però la informació concreta sobre la baixada del preu dels pisos queda obsoleta si la volem actualitzada.
Funcionen bé els enllaços i la pàgina? No No hi ha enllaços i seria pertinent que n'hi hagués
Són adequats els enllaços? No No hi ha enllaços i seria pertinent que n'hi hagués
Hi ha citacions d'altres? Se citen correctament les fonts? No Hi ha citacions però no se'n mostra la informació i no s'enllaça a les fonts.

Atura't i practica

Estàs interessat en la teoria psicològica de Jung perquè n’has sentit a parlar en un reportatge televisiu. Busques informació científica sobre aquest psiquiatre i estàs valorant la possibilitat de seguir algun curs. Avalua aquestes tres pàgines web segons els criteris de fiabilitat anteriors i planteja en el fòrum els teus arguments per decidir quina et sembla més fiable.

cometes
Odisea del Alma

Enllaç

cometes
Institut C. G. Jung

Enllaç

cometes
La nodriza de las hadas y el rey carmesí

Enllaç

Sigues crític

Qualsevol text està escrit des d'una ideologia o posicionament determinat.

Per exemple, busca tant a la Viquipèdia com a la Wikipedia l'expressió corrida de toros. Llegeix-los i pensa si pots detectar el rerefons ideològic i cultural de cada entrada.

Fem una altra pràctica:

Si busques a la Viquipèdia en català el terme Gibraltar hi trobaràs aquesta informació i en anglès aquesta; en canvi, si el busques en castellà, la informació que apareix presenta algunes diferències, tant en la manera de presentar-la com de contingut. Quin dels articles és més neutre i objectiu? Compara'n els aspectes següents:

  • El paràgraf introductori.
  • La informació sobre la història del territori i les referències que hi apareixen.
  • La neutralitat o la subjectivitat del llenguatge que s'hi utilitza.

T'adones que cal tenir sempre en compte des de quin punt de vista s'explica la informació per poder valorar-ne la pertinença? Només un cop has valorat la procedència i la intencionalitat dels textos pots decidir el teu posicionament. Es tracta, senzillament, de buscar en diferents fonts per no ser manipulat i de buscar-hi interpretacions; i, si en discuteixes amb les persones del teu voltant, molt millor.

Atura't i practica Busca algun exemple de pàgina web no fiable per algun dels criteris que hem aplicat i proposa-la en el fòrum perquè els companys l'avaluïn (pots intervenir per ajudar a valorar-la). Alhora, participa en l'avaluació d'una pàgina que hagi proposat un altre company.